In teaching, for me to make students happy and understand either the theory or philosophy of the materials being the main focus. there is a feeling of guilt when we teach "plain" without taste. Based on my experiences if we teach with full of hearts or sincerely of the students will also be agreed wholeheartedly. 's not just me who feel, but the students themselves have spoken.
There are many methods of teaching, of course, all methods are good surely depending on the condition and what we expect.
When teaching materials such as cellular respiration and photosynthesis, including complex material and many things must be understood and memorized by students. Krebs cycle, for example, even biology students at university are not capable to memorize the sequence. Well... this is a challenge for me how the high school class of children can understand and memorize all the sequence perfectly from the start of acetyl CoA to Oxaloacetate.
So... in terms of the process is very satisfying and full of students involved.
With this background I invite students to make the project "Biology song" based chapters that we learned in class. Sometimes I allow them to bring a camera, as well as my own "perpetuate" their actions while singing their biological song. Students were over enjoyed because they can freely express themselves. In terms of results, test scores also increased significantly, averaging 85-90 for the chapter is somewhat difficult (respiration and photosynthesis). Satisfying!
There are many methods of teaching, of course, all methods are good surely depending on the condition and what we expect.
When teaching materials such as cellular respiration and photosynthesis, including complex material and many things must be understood and memorized by students. Krebs cycle, for example, even biology students at university are not capable to memorize the sequence. Well... this is a challenge for me how the high school class of children can understand and memorize all the sequence perfectly from the start of acetyl CoA to Oxaloacetate.
So... in terms of the process is very satisfying and full of students involved.
With this background I invite students to make the project "Biology song" based chapters that we learned in class. Sometimes I allow them to bring a camera, as well as my own "perpetuate" their actions while singing their biological song. Students were over enjoyed because they can freely express themselves. In terms of results, test scores also increased significantly, averaging 85-90 for the chapter is somewhat difficult (respiration and photosynthesis). Satisfying!
After this I will put forward some videos biology that we've made.
Biology Song...cerita dibalik layar
Dalam mengajar, bagi saya membuat anak anak senang dan mengerti baik secara teori atau filosofi materi menjadi fokus utama. ada perasaan bersalah kalau kita ngajar "plain" saja tanpa rasa. YAng saya rasa kalau kita mengajar dengan hati maka anak anak juga akan menerimanya dengan sepenuh hati.Ini bukan hanya sekedar saya yang merasakan, tapi siswa sendiri yang mengatakannya.
Ada banyak metode dalam mengajar, tentu semua metode baik tergantung kondisi dan apa yang kita harapkan.
Sewaktu mengajar materi respirasi sel dan fotosintesis misalnya, materi tersebut termasuk rumit dan banyak yang harus di fahami dan tentuu sekaligus dihafal oleh anak anak. Krebs cycle misalnya, mahasiswa biologi pun banyak yang tidak hafal urutannya. Nah ini menjadi tantangan bagi saya bagaimana anak anak kelas SMA bisa faham dan hafal semua urutannya dengan sempurna dari mulai acetyl CoA sampai oxaloacetate. Dari segi proses sangat memuaskan dan sangat sangat melibatkan penuh siswa dalam aktivitas ini..
Dengan latar belakang ini saya mengajak siswa siswi membuat proyek "Biology song" berdasarkan bab yang sedang kitta pelajari di kelas. Saya izinkan mereka untuk membawa kamera, dan juga saya sendiri "mengabadikan" aksi mereka waktu menyanyikan lagu biologi kreasi mereka. Siswa siswi pun senang sekali karena mereka bisa bebas berekspresi. Dari segi hasil, nilai tes juga mengalami peningkatan sangat signifikan, rata rata 85-90 untuk bab yang terbilang susah ini (respirasi dan fotosintesis).
Dalam mengajar, bagi saya membuat anak anak senang dan mengerti baik secara teori atau filosofi materi menjadi fokus utama. ada perasaan bersalah kalau kita ngajar "plain" saja tanpa rasa. YAng saya rasa kalau kita mengajar dengan hati maka anak anak juga akan menerimanya dengan sepenuh hati.Ini bukan hanya sekedar saya yang merasakan, tapi siswa sendiri yang mengatakannya.
Ada banyak metode dalam mengajar, tentu semua metode baik tergantung kondisi dan apa yang kita harapkan.
Sewaktu mengajar materi respirasi sel dan fotosintesis misalnya, materi tersebut termasuk rumit dan banyak yang harus di fahami dan tentuu sekaligus dihafal oleh anak anak. Krebs cycle misalnya, mahasiswa biologi pun banyak yang tidak hafal urutannya. Nah ini menjadi tantangan bagi saya bagaimana anak anak kelas SMA bisa faham dan hafal semua urutannya dengan sempurna dari mulai acetyl CoA sampai oxaloacetate. Dari segi proses sangat memuaskan dan sangat sangat melibatkan penuh siswa dalam aktivitas ini..
Dengan latar belakang ini saya mengajak siswa siswi membuat proyek "Biology song" berdasarkan bab yang sedang kitta pelajari di kelas. Saya izinkan mereka untuk membawa kamera, dan juga saya sendiri "mengabadikan" aksi mereka waktu menyanyikan lagu biologi kreasi mereka. Siswa siswi pun senang sekali karena mereka bisa bebas berekspresi. Dari segi hasil, nilai tes juga mengalami peningkatan sangat signifikan, rata rata 85-90 untuk bab yang terbilang susah ini (respirasi dan fotosintesis).
0 comments:
Post a Comment